Kokoomusristeilyn ohjelmassa oli useita esityksiä, joista
piti valita, kaikkiin ei millään voinut osallistua, kun menivät päällekkäin.
Aloitin lauantai-aamun DI Mika Heleniuksen esityksellä ”Uusi talouskasvun polku, pk-yritys
globaaliksi toimijaksi”. Mika on Tieto-
ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:n toiminnanjohtaja. Kyllä nopeasti
uni karisi silmistä, kun Mika alkoi lataamaan faktoja Suomen tilanteesta. ”Suomi on ylivelkaantunut kehittymätön
talous, jolla ei ole omaa teollisuutta”, kirjoitti Mika Kauppalehdessä viime
kesänä. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-on-ylivelkaantunut-kehittymaton-talous--jolla-ei-ole-omaa-teollisuutta/LN4E8WQL .
Hän ei ollut saanut meille esittämilleen kalvoille ”jakelulupaa”, siispä
jouduin etsimään hänen kirjoituksiaan netistä. Erityisesti hänen sanomisissaan
herättää toteamus, että ”Suomi tutkii, mutta myytävää ei
synny.” Eikä tilanne paranne, kun
yritykset vähentävät tuotekehitystä ja
yliopistot keskittyvät vain perustutkimukseen, ilman teollista kontekstia ja
kun kaupallistaminen puuttuu. Suomessa olemme tuudittautuneet siihen, että
olisimme ns. kehittynyt talous – EI, kaikessa toiminnassamme pitäisi ymmärtää
toimia kuten KEHITTYVÄ talous! Mika suosittaa ottamaan käyttöön ”pienen
kehittyvän maan talousteoriat, joilla palautetaan teollisuus takaisin”. Näin
ovat tehneet esimerkiksi Viro, Ruotsi, Tanska.”. Syyskuussa Tivissä Mika paljasti,
että vain seitsemän prosenttia suomalaisista
tietohallintojohtajista näkee, että tietohallinto on liiketoimintaa.http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/karu-luku-kertoo-yritysten-it-ymmarryksesta-tama-on-oikeasti-halyttavaa-6586998
”Se on järkyttävä tulos ja kuvaa Suomen nykytilaa”, Helenius sanoo.
Mika
ehdottaa, että Suomeenkin pitäisi perustaa ns. it-yliopisto, jossa yhdistyy
liiketoiminnan rakentaminen ja käyttäjäkokemuksen näkökulma teknologian
kehittämiseen. Mikan esityksen jälkeen kävi jokseenkin selväksi, että
koulutuksen puolella täytyy tehdä rakenneratkaisuja ja mahdollisimman pian. Hän
piirsi lopuksi fläpille ehdottamansa mallin, jossa opetus- ja
kulttuuriministeriössä olisi tiede- ja kulttuuritoimintoja yhdistävä teknologia-
ja innovaatioyksikkö. Sen tehtävän olisi varmistaa, että tutkittu tieto ei jää
vain tutkijoiden iloksi vaan hyödynnetään innovatiivisesti ja pistetään
kaupallistamisen kautta tuottamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti